Kvantum festival súčasného umenia v prírode

Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12 pozýva:
Kvantum festival súčasného umenia v prírode
Miesto konania: Pažite, Salaš Podhradie, letný priestor Nástupišťa 1-12 pod Topoľčianskym hradom
Dátum a čas: 3.7. 2022 od 10:00 do 22:00

Program

Inštalácie
Vizuálne diela, komentované prehliadky s autormi po celý deň.

Milan Stanco: Harfáda, zvukový objekt
Jakub Pišek: Delights of time, vychádzky lesom k inštalácii
Matúš Lányi: Partenón, land-artový výtvarný projekt na lúke
Miroslav Sandanus: site-specific výtvarný projekt s enviromentálnou tématikou
Natália Šimonová: site-specific výtvarný projekt
Pavel Karous- tvorba v procese, sochár na umeleckej rezidencii

Hudobný program
12:00 FOM (VinylDigital, Cheeba Cheeba records, Ajlavmjuzik)
14:00 Adrian Myhr / Michaela Antalová- Zvony /fujara, kontrabas, terénne nahrávky
15:00 Vrtačky po desáté hodine - elektronická hudba a fujara
19:00 Opera v prírode: Muž v skafandri Miroslav Tóth/ Emese Kovács/ Pasi Mäkelä/  a ďalší
20:30 Stroon & DevKid - Temple Timbre Embers
21:30 Barcode DJs


Sprievodné podujatia
10:00-14:30 Výtvarné dielne s Natáliou Šimonovou a Janou Kianičkovou Godálovou 
15:00-18:00 Keramické dielne s Táňou Karvayovou
16:00 -18:00 Komentovaná diskusia 


Názov: Prip(om)ínanie

Moderuje: Milan Novota
Hostia: Silvester Lavrík, Peter Kršák
Treba Jozefa Tisa oživovať ešte aj v próze hoci je to hrozná literárna postava? Čo nám hovorí naša minulosť o našej súčasnosti? Sme kmeň nudných oportunistov? Čo sa skrýva pod historickým povrchom Bánoviec nad Bebravou a architektonickým povrchom Topoľčian? V bloku hovoreného slova budú o téme historickej a kultúrnej pamäte rozprávať a diskutovať Silvester Lavrík a Peter Kršák. Silvester Lavrík je slovenský prozaik, dramatik, scenárista a textár. Okrem iného je autorom historických románov Nedeľné šachy s Tisom a Posledná barónka. Peter Kršák je historik umenia. Od roku 2004 pracuje v Encyklopedickom ústave SAV na projekte Beliana. Je spoluautorom projektu mapy stratenej vrstvy histórie mesta Topoľčany Sprievodca po meste, ktoré neexistuje. 





Viac o vizuálnych umelcoch

Milan Stanco je sochár, dizajnér a grafik trvalo umiestni na lúku svoje dielo s názvom Harfáda, zvukový objekt, vyrobený z dreva a kovu. Samotný autor hľadá vo svojej  tvorbe určitú harmóniu, ozvučuje objekty a stavia ich do nového príbehu v súlade s okolitou prírodou. Hudba je všade, stačí si len nájst ten správny rytmus.


Jakub Pišek je vizuálny umelec venujúci sa prevažne digitálnym médiám, zakladajúci člen skupiny Nano vjs, ktorá tvorí vizuálne inštalácia a spolupracuje s nezávislými divadlami, súčasnými tanečníkm, hudobníkmi, kapelami, djmi, i a performermi doma aj v zahraničí. Vytvoril inštaláciu  'Delights of time', ktorú nájdete v lese na strome.


Matúš Lányi vytvoril landarový projekt na s názvom Partenón. Dielo vo verejnom priestore predstavuje sústavu pôdorysov bytových objektov, ktoré užíva vysokopostavený politik z okresu Topoľčany. Autor ho symbolicky nazýva ako pomyselný chrám korupcie. Zobrazenie  je v celkom mierke 1:1, dielo predstavuje jednoduchú kresbu na lúku, ktorá bude najlepšie viditeľná z hradnej veže Topoľčianskeho hradu a svojou reálnou pôdorysovou veľkosťou symbolizuje obrovský chrám v kontraste miestnych domov obyčajných ľudí.

Miroslav Sandanus Prepája človeka s prírodou, rieši vzťah jedinca k vyprodukovanému odpadu. Zachytáva človeka konzumnej spoločnosti, pohlteného virtuálnym svetom, ktorý nerieši skutočnú realitu, avšak v skrytej identite pomaly očisťuje prírodu zahltenú odpadkami sa predstaví v site specific výtvarnom projekte, ktorý vytvorí počas rezidencie pred samotným festivalom.


Natália Šimonová je maliarka. Vo svoje tvorbe mapuje motívy urbánnej architektúry - detské ihriská socialistických sídlisk na Slovensku (kolotoče, preliezky, hojdačky). Rovnako sa zameriava aj na motívy videnej, no abstrahovanej krajiny. Vo svojich dielach pracuje s hrdzou, ktorú si osvojila ako svoje ťažiskové médium. Hrdzu nezoškrabá z chátrajúcich častí stavieb, ale sama ju "pestuje" napríklad vo svojom ateliéri alebo priamo na plátnach diel. Korózne deštruovanie plátna, maľba s hrdzou a z hrdze vytvára osobitú atmosféru diel.


Pavel Karous sochár, ktorý vytvára objekty, venuje sa site-specific inštaláciám, intervenciám do verejného priestoru, architektúre výstav a dizajnu. Na  Pražskej Scholastic vedie ateliér sochárstva. Pavel Karous vo svojej tvorbe sa zaoberá predovšetkým vzťahom medzi geometriou a ľudskou spoločnosťou. So svojím dlhodobým projektom Votrelci a volavky dokumentuje a popularizuje výtvarné umenie vo verejnom priestore z obdobia reálneho socializmu a reálneho kapitalizmu. Počas festivalu je u nás na umeleckej rezidencii a bude pracovať na site specific soche, ktorá bude v procese tvorby.


Viac o hudobných umelcoch

FOM  (Follow Original Message) (vydavateľstvá: Vinyl Digital, Cheeba Cheeba records, Ajlavmjuzik)FOM je hudobník a producent z Topoľčian,  venuje sa produkovaniu inštrumentálnych hip-hopových beatov samplovaných starým soulom a jazzom. Jeho album Lo-Series vyšiel počas leta 2019 pod nezávislým hudobným vydavateľstvom ajlavmjuzik ako prvý diel beatovej série New Beats On The Block. Hudobný koncept sa radí medzi Lo-Fi hip-hop. Sú to v podstate inštrumentálne beaty, ktoré sú špecifické nízkou sound kvalitou, rozladenosťou a špinavosťou. Tomuto štýlu  na Slovensku  sa venuje  veľmi málo ľudí. Vo svete je však populárny. Lo-Fi (alebo Low Fidelity, Low Quality) sa prejavuje aj v techne a house. Lo-Fi hip-hop má najväčší "hype" v Japonsku, odkiaľ v podstate prišiel a taktiež v Nemecku, kde je Lo-Fi kultúra tiež veľmi silná.FOM sampluje 70. roky, jazz a soul, niekedy prvopočiatočného elektroniku, ktorú tvorí čisto v softvéri. 

Adrian Myhr / Michaela Antalová- Zvony /fujara, kontrabas, terénne nahrávkyAlbum Zvony je unikátnym spojením folklórnych inšpirácií a terénnych nahrávok osobitného slovensko-nórskeho dua, ktoré tvoria hráčka na fujare Michaela Antalová a hráč na kontrabase a harmóniu Adrian Myhr."Zaujímavou novinkou v katalógu vydavateľstva Hevhetia je meditatívna, zvukovo tradičná, no obsahovo veľmi súčasná a nadčasovo znejúca nahrávka Zvony." - hudba.sk"Tak tohle album je zjevení! I když se od těchto navýsost tvůrčích hudebníků dalo očekávat něco skvělého, přesto jejich společné dílo překonalo i ty nejsmělejší představy!Marně si vybavuji nějakou jinou nahrávku z té přehršle muziky, kterou jsem dosud slyšel, kde by někdo uchopil folklór takovým moderním, přesto čistým, autentickým způsobem! Aniž by ten ztratil duši, srdce a opravdové lidské emoce." - Ján Hocek

Vrtačky po desiatej hodine je experimentálny a noiseový hudobný projekt Ľubomíra Panáka (DRAKH), slovenského programátora, fotografa, hudobníka a zvukového umelca (od roku 2008). Na slovenskej experimentálnej hudobnej scéne pôsobí aj ako živý DJ a autor remixov. Je členom slovenskej elektronickej skupiny ANGAKKUT a hrá na dudy, fujaru, flautu a fujary vo folklórnom súbore GYMNIK. Jeho fotografie zobrazujú prevažne mestské priestory a jeho (interaktívne) digitálne diela využívajú intermediálne prepojenia a počítačové možnosti.
Spolu so Zuzanou Husárovou vytvoril niekoľko digitálnych interaktívnych diel. Ich diela prekračujú hranice médií a zaoberajú sa interaktivitou, počítačovými možnosťami, skúsenosťou s naratívnosťou, emocionalitou a haptikou v postdigitálnom veku. Ich diela sa objavili vo viacerých amerických časopisoch, napríklad Drunken Boat a BathHouse Hypermedia Journal.

MUŽ V SKAFANDRI / Miroslav Tóth a kol.
Sci-fi video opera voľne inšpirovaná príhodami amerického kozmonautačeskoslovenského pôvodu Eugena Cernana (1934-2017). Ten je dodnesposledným človekom, ktorý bol na Mesiaci, a to v roku 1972 ako členvesmírnej expedície Apollo 17. Na výprave mal aj československúvlajku, ktorú potom v roku 1974 na svojej neoficiálnej a utajovanejnávšteve Československa daroval Astronomickému ústavu Akadémie viedSR.
námet & hudba: Miroslav Tóth (SK)réžia & light design: Jan Komárek (CZ)účinkujú: Emese Kovács, Pasi Mäkelähudobníci: Monika Knoblochová - čembalo, Péter Magyar, Péter Szeifert,Mikuláš Havrila - trombóny, Marek Buranovský - basgitara, MiroslavTóth - elektronikaprodukcia: Projekt Batyskaf (SK)dramaturgia & spolupráca na librete: Michaela Rosováscénografia: Lenka Kuchárekovákamera: Viera Čákanyová, Miroslav Tóth
minutáž: 70 min.


Stroon & DevKid - Temple Timbre EmbersDalibor Kocian a a.k.a. Stroon: predstaví naživo album Temple Timbre Embers. „Chrámové žeravé uhlíky¨, ktoré vyšli pod Deadred Records / Starcastic Records vo forme oranžového vinylu.V kompozícii a zvuku ôsmich skladieb je snaha o zachytenie majestátnosti, veľkoleposti ahutnosti organovej hudby, ktorú chce bezprostredne ponúknuť divákom formou zážitku počas festivalu. Stroon spolupracuje  so známym výtvarníkom a grafickýmdizajnérom Jánom Šickom a.k.a. DevKid, ktorý je aj autorom úchvatnej vizuálnej show počas live podujatí, ktorá sa predstaví večer počas festivalu Kvantum na lúkach pod Topoľčianskym hradom.

Za projektom Barcode DJ’s stoja slovenskí súčasní umelci Jakub Pišek a Beáta Kolbašovská, intermediální experimentátori z kolektívu NANO VJs,  hrajúcich na čiarové kódy, ktoré sa dajú nájsť na obaloch produktov v regáloch obchodov, či medzi odpadkami v kontajneroch či náhodné nájdené v lese. Vytvárajú surreálne asociácie medzi zvukom pokladní a jednotlivými produktmi, prinášajúc environmentálny kontext na pozadí chaotických noisových mračien, podložených tvrdými beatmi. Audiovizuálny výstup môže prechádzať cez agresívnu nelogickú spleť samplov až do ucelených štruktúr limitovaných počtom dostupného tovaru. Zahrajú na konci podujatia a počas dňa bude určená špeciálna zberná kontajnerová nádoba na odpadky z obalov. Diváci a návštevníci budú môcť participovať v samotnom hudobnom vystúpení a to tým, že sa zapoja do výzva na lov odpadkov v lese, ktoré kolektív Barcode DJs ďalej hudobne zrecyklujú a vystúpením sa  uzavriet festival Kvantum. 


MIESTO Viac o nás    

Kreatívno-kultúrne centrum Pažite je nový priestor o.z. Nástupište 1-12, ktoré tvorí a prezentuje umelecký program od roku 2011. Cieľom projektu Pažite je vytvoriť na geografickej i kultúrnej periférii (opustený salaš v koncovej obci Podhradie na úpätí Považského Inovca v Topoľčianskom okrese) novodobé multidisciplinárne centrum. Cieľom centra je vytvárať prístupný dialóg o súčasných kultúrnych, spoločenských, no aj vedeckých témach a tak priamo prispievať k rozvoju miestnej komunity a širšieho regiónu. A to v súčinnosti s náhodnými okoloidúcimi (turistami, ktorí vo veľkých počtoch navštevujú miestny hrad) ako aj cielene s prizvanými hosťami a širokou verejnosťou. ​​


Google maps
https://goo.gl/maps/YLmWvGkLPDSA33Tr9 


Event
https://fb.me/e/4rKHE55REhttps://www.nastupiste.sk/program-pazite/news_festival-kvantum-kvantum/

Lístky https://goout.net/sk/listky/kvantum/vfnn/

Partneri:Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, Nadácia Slovenskej sporiteľne.
Mediálny partneri:Rádio Devín a Rádio FM
Visual: Matej Lacko